De 7 stappen om een website te ontwikkelen

Een website spelt een cruciale rol in elk bedrijf, of het nu om een kleine KMO gaat of over een miljardenconglomeraat. Het draagt bij tot het uitbouwen van een online identiteit. Zowel voor individuen als voor organisaties helpt een website om producten en diensten in de markt te zetten en een globaal publiek te bereiken zonder de noodzaak om fysieke kantoren te openen.

Om succesvol te zijn moet elke zaak beschikken over een weldoordachte strategie of plan. Dit geldr ook voor een website. Daarom dat het uitwerken van een roadmap voor de ontwikkeling van een website ontzettend belangrijk is om de beoogde resultaten te behalen.

We stellen u onze 7-stappen roadmap voor om een effectieve website te ontwikkelen.

  1. Omschrijf je doelpubliek en USP (Unique Selling Proposition):

    De eerste stap vooraleer je je onderneming start is te weten voor wie jouw product of dienst bedoeld is. Op basis van verschillende parameters zoals woonplaats, leeftijd, geslacht,… dien je jouw doepubliek in kaart te brengen. Dit helpt je bij het uitschrijven van de boodschap die jouw website moet vertellen, en in zekere mate dus ook het ontwerp van de website. Wil je een online winkel maken voor kleding of een online bibliotheek voor beginnende ouders? Er zijn miljoenen producten en nog meer websites. Identificeer je doelgroep en USP.

  2. Voorbereidingen treffen voor je website:

    Er zijn verschillende stappen die je al kan nemen alvorens de ontwikkelaar van je website in het plaatje komt. Om te beginnen moet je zo snel mogelijk een domeinnaam kiezen die kort, bondig is en goed omschrijft wat je doet. Zelfs de domeinextensie kan gekozen worden naargelang jouw sector of de locatie waarin je actief bent. De domeinextensie .be bijvoorbeeld kan zeer interessant zijn voor bedrijven die enkel in België actief zijn.

  3. ‘Best of’-Benchmarking:

    Alhoewel het belangrijk is om je eigen website te bouwen, is het soms even belangrijk om te kijken wat je concurrentie doet. Bezoek de websites van je directe concurrenten en toonaangevende sites in andere sectoren. Probeer uit te vinden wat hen groter en beter maakt. Veel websites hebben over het algemeen dezelfde kenmerken, maar toegevoegde elementen zoals een chatbox of een social media feed kunnen ervoor zorgen dat bezoekers langer op hun site blijven hangen. ‘Best of’-benchmarking is het oplijsten van al deze interactieve elementen alvorens je begint aan de layout en vormgeving van je website.

  4. Wireframes en Ontwerp:

    De eerste concrete stap in de ontwikkeling van een website is het ontwerp. Dit ontwerp dient rekening te houden met een hedendaagse UI (User Interface) en daarnaast ook trachten een vlotte UX (User Experience) te voorzien. Zo is de designwereld de afgelopen jaren overgestapt van een skeuomorph (gelijkend op echte structuren) naar een abstracter, vlak design. Er wordt veel onderzoek gedaan naar welke kleuren gebruikers aangenaam vinden om van daar uit passende kleurenpaletten samen te stellen. De UI moet er modern uitzien om duidelijk te maken dat je bedrijf mee is met de tijd.

    Website ontwikkeling

    Deze eerste ontwerpen kunnen naar de verschillende stakeholders binnen je bedrijf gecommuniceerd worden aan de hand van wireframes om hen te doen inzien hoe de uiteindelijke website er zal uitzien. Wireframes geven oook weer hoe er tussen de verschillende pagina’s kan genavigeerd worden. Ze kunnen heel basic zijn of ook al gedetailleerd met de gekozen lettertypes, kleuren, plaatsing van verschillende elementen, enz…

    Het UX ontwerp moet simpel, vloeiend en intuitief zijn. Een verkeerd ontwerp kan een dealbreaker zijn, ongeacht hoe groot je bent. Volgens sommige webspecialisten is één van de grootste verschillen tussen Yahoo en Google het gebruik van witruimte. Google gelooft in het focussen op enkel de zoekmachine door de zoekbalk pal in het midden van de pagina te plaatsen. Yahoo daarentegen propte zijn zoekpagina vol informatie wat voor een druk, volgepropt resultaat zorgde. Google zorgt hierbij voor een duidelijke UX wat hen geen windeieren heeft gelegd.

  5. Web Content:

    Eens het ontwerp klaar is, kan je de inhoud beginnen voorbereiden. Er wordt vaak gedacht dat de content van een website enkel over teksten en artikels gaat. Maar content kan een ruim pakket van informatie zijn dat ook video’s, audio, slideshows en infographics kan bevatten. Ongeacht het exacte soort content is het een vitaal element van je website en daarom moet ook dit goed gepland worden. Je wil namelijk al van het eerste bezoek indruk maken op je gebruikers. De inhoud van je website moet niet enkel informatief zijn maar moet de klant ook aanzetten tot meer. Je kan een kalenderplan opstellen waarin je uitschrijft wanneer en hoe vaak je nieuwe content gaat publiceren, en over wat je dan kan schrijven.

  6. Programmeren:

    Er zijn maar weinig zaken die zo snel veranderen als de technologieën en methodes die ontwikkelaars kunnen gebruiken om een website te programeren. Wees voorzichtig en evalueer eerst de technologieën die het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf. Wees voorzichtig met gesloten software. Het is interessant om gebruik te maken van open-source technologie met een levende gebruikerscommunity. Zo ben je er redelijk zeker van dat je gereedschap niet zomaar in de vergetelheid verdwijnt na enkele jaren. Er zijn tegenwoordig veel frameworks die je helpen met de basisstructuur van je site waardoor jij je kan concentreren op wat je site echt uniek maakt.

    Webapplicatie Ontwikkelaar

    Maak geen compromissen wat betreft het testen van je site. Test de performantie, test de laadsnelheden, test nog eens opnieuw of automatiseer deze tests zelf. Niemand houdt ervan een site te bezoeken die tergend traag is of constant crasht.

  7. SEO en Analytics: 

    Een website bouwen en online zetten is niet waar de webontwikkeling stopt. Een complete website moet geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Er zijn verschillende gereedschappen beschikbaar om de beste zoekwoorden voor je site te ontdekken. Dit zijn de zoekwoorden waar gebruikers normaal gezien op gaan zoeken. Zonder SEO zal je website niet verschijnen in de zoekresulaten en zullen gebruikers dus nooit je website ontdekken.

    Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wie je website wel bezoekt, hoe lang ze blijven hangen en op welke pagina’s ze hun tijd doorbrengen. Dit helpt je te begrijpen wat gebruikers wel of niet willen, wat je dan weer kan gebruiken om je zaken te verbeteren. Analytics moeten daarom deel uitaken van je website. Ook hiervoor geldt dat er vele gereedschappen beschikbaar zijn die je eenvoudig in je website kan laten integreren.

    Zoekmachine optimalisatie

 

De ontwikkeling van een website is geen éénmalig karwei maar een werk van lange adem. Net zoals bij het planten van een boom moet je jouw website levend houden door het water te geven, in dit geval nieuwe content en technologieën. Volg ons om up-to-date te blijven van de laatste nieuwe trends binnen webontwikkeling.

Ontvang meer nieuws in je inbox

Bedankt voor uw inschrijving


Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Een adviesgesprek houdt in:

1
Een inleidend gesprek
2
Een inleidend gesprek
3
Gratis advies
4
Een inleidend gesprek

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

Met jaren ervaring in het bereiken van resulaten zijn we een solide partner in het online succes van vele bedrijven.

Onze missie

Digitaal Bureau Way2Web streeft ernaar de perfecte balans te vinden tussen stijlvol design en slimme custom ontwikkeling. Het resultaat? Een creatieve website, applicatie of marketingcampagne die buzz genereert. Eén die uw bedrijf meer naamsbekendheid en loyale klanten oplevert en inkomsten genereert.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92