Deze voordelen kunnen je overtuigen om het juiste logo te kiezen

Heb je Forrest Gump al gezien? De film gaat over een simpele jongen met een laag IQ, die door enkele toevallige situaties geleidelijk opgroeit tot een miljonair. Op een gegeven moment koopt Forrest onwetend wat aandelen van een ‘voedselbedrijfje’. Het blijkt dat hij onbewust een fantastische investering heeft gedaan omdat hij het eigenlijk heeft over Apple Computers. Als kijker wordt je hiervan subtiel op de hoogte gebracht omdat het bekende logo van de kleurrijke, gebeten appel in beeld komt.

Een logo is eigenlijk een symbool van jezelf. Een visuele identiteit van een product dat helpt op te vallen en herkenbaar te zijn. Wanneer je aan het winkelen bent en honger krijgt, kijk je eens rond om te zien of je ergens het logo van Burger King of Quick ziet. Kinderen herkennen onmiddellijk de gele 'M' van McDonalds als ze op de snelweg rijden met hun ouders en beginnen dan te smeken om daar te gaan eten. Dat is de kracht van een logo.

Logo Mcdonalds

Studies wijzen uit dat elk individu gemiddeld 5000 maal per dag wordt geconfronteerd met reclame en merken. In sommige gevallen (een dagje shoppen bijvoorbeeld) kan dit zelfs oplopen tot 20 impressies. Het is echter wel mogelijk dat men niet elk product herkent omdat het artikel in kwestie niet voorzien is van een duidelijk logo. Voor elke zaak, ongeacht de grootte, is het belangrijk om een eigen merkidentiteit te creëren.

De voordelen van een logo

De gevierde Duitse modeontwerper Karl Lagerfield zei ooit "Logo's en branding zijn zo belangrijk. In een groot deel van de wereld kunnen mensen geen Frans of Engels lezen maar ze zijn vloeiend in het herkennen van symbolen."

  1. Een eerste indruk maken:

    Een goede eerste indruk maken blijft belangrijk om op lange termijn een impact te hebben bij eindgebruikers en zakenpartners. Aangezien het logo meestal zorgt voor de eerste indruk, is het belangrijk om een logo te hebben dat mooi, slim en creatief is. Het moet jouw bedrijfscultuur perfect uitdrukken.

  2. Opvallen:

    Er zijn miljoenen offline en online zaken in de wereld, waarbij er duizenden zijn die soortgelijke zaken of producten aanbieden. Een merklogo helpt ze om zich te onderscheiden van de concurrentie. Bovendien zorgt het ervoor dat een consument hun merk er kan uitpikken tussen alle andere producten of diensten op de markt. België heeft bijvoorbeeld een rijke traditie en een groot aanbod aan chocoladewinkels, maar toch weten klanten steeds dat of ze nu een winkel van Leonidas of Godiva binnenstappen.

  3. Bouw geloofwaardigheid op:

    Een logo verleent ook een kwaliteitsgarantie aan een product. Indien de mobiele telefoon in je hand bijvoorbeeld een logo van Apple of Samsung draagt ben je er zeker van dat het toestel stevig en van goede kwaliteit is. Je zou een soortgelijk apparaat van een ander merk niet even snel vertrouwen. Bedrijf spenderen daarom tijd, moeite en geld om ervoor te zorgen dat hun logo wordt ervaren als professioneel en betrouwbaar.

  4. Trek nieuwe klanten aan:

    Van alle beschikbare online winkels blijken klanten het liefst te winkelen bij webshops met een logo. Eens een zaak een klant heeft binnengehaald kan een logo werken als retentie, maar de eerste convertie blijft de moeilijkste. De gemiddelde conversiescore van een online bezoeker bedraagt maar 1 percent. Een goed logo trekt klanten aan en bouwt vertrouwen, wat de kans op conversie verhoogt. Een interessant logo kan als een magneet fungeren en de klanten nieuwsgierig maken om een product of dienst te proberen.

  5. Merkherinnering:

    Een logo is het gezicht van een merk. Klanten herinneren zich dit symbool en zullen eraan denken de volgende keer dat ze jouw product of dienst nodig hebben.

  6. Een boodschap overbrengen:

    Veel merken dragen een boodschap uit met hun logo. De olie- en gasreus BP vernieuwde hun logo door te verwijzen naar ‘Helios’ de oude Griekse god van van de zon. Hiermee wilden ze uitdrukken dat ze méér doen dan enkel fossiele brandstoffen, onder andere ook zonne-energie. Soortgelijk toont het logo van Amazon, de grootste onlinewinkel ter wereld, een lach die van de A tot de Z loopt, suggererend dat ze een ongelooflijk ruim aanbod producten aanbieden met een glimlach. Mercedes-Benz tenslotte heeft als logo een driepuntige ster die verwijst naar hun aanwezigheid op land, ter zee en in de lucht.

Logo: een boodschap overbrengen

Het juiste logo

Uit bovenstaande argumenten kan je afleiden dat het zeer gunstig is om een logo te hebben. Maar het is nog belangrijker om het juiste logo te hebben. Een logo met een suggestieve boodschap kan verkeerd geïnterpreteerd worden en schade berokkenen aan je merk. Terwijl grote bedrijven een budget kunnen spenderen aan marketing en merkmanagement, kan het voor kleine bedrijven jaren duren om te bekomen van de slechte publiciteit of kan het zelfs helemaal niet meer lukken dit te boven te komen.

In 2009 spendeerde Pepsi naar het schijnt ongeveer 1 miljoen dollar voor hun nieuwe logo, een bol met zwierige blauwe en rode kleurelementen. Volgens het designbureau combineerde het nieuwe logo elementen van geometrie, estethiek, wetenschap en kunst. Dit was echter niet hoe sommige consumenten het zagen. Het logo werd het mikpunt van spot omdat het zou kunnen gezien worden als een persoon die veel te dik is (door een overdosis calorierijke dranken). Pepsi bleef bij hun keuze, maar het kostte ze wel heel wat tijd en moeite om de perceptie terug in de juiste richting te krijgen.

Pepsi logo

Dit komt niet alleen voor bij consumentenproducten. Zelfs bij grote evenementen zoals de Olympische Spelen is het logo een belangrijke blikvanger. Het organiserende team van de Olympische Spelen in Tokyo kreeg veel tegenwind toen de Belgische artiest Olivier Debie hen beschuldigde van plagiaat van een logo dat hij ooit voor een theater had ontworpen. Het designteam werd niet betaald voor hun inspanningen en de organisatoren waren genoodzaakt het logo te verwijderen en te vervangen door een nieuwe versie.

Tokyo Logo

Ook de Olympische Spelen van Londen in 2012 kregen enorm veel kritiek te verwerken voor de foute redenen en de kans bestaat dat er in de toekomst meer gesproken zal worden over het controversiële logo dan over de sportieve prestaties toen.

Wanneer je een logo laat ontwerpen, is het belangrijk rekening te houden met de do's en don'ts van logo-ontwerp.

  1. Vermijd plagiaat. Gebruik andere logo’s enkel als inspiratiebron.
  2. Hou het eenvoudig met een minimalistisch ontwerp.
  3. Probeer verschillende variaties, pin je niet vast op het eerste voorstel.
  4. Gebruik de juiste kleuren(-combinaties).
  5. Vermijd het gebruik van beelden in je logo die je online hebt gevonden. Dit kan leiden tot copyright-overtredingen.
  6. Een logo moet gemaakt worden om lang mee te gaan. Het mag binnen enkele jaren niet ouwbollig of gedateerd overkomen.

Ontvang meer nieuws in je inbox

Bedankt voor uw inschrijving


Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Een adviesgesprek houdt in:

1
Een inleidend gesprek
2
Een inleidend gesprek
3
Gratis advies
4
Een inleidend gesprek

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

Met jaren ervaring in het bereiken van resulaten zijn we een solide partner in het online succes van vele bedrijven.

Onze missie

Digitaal Bureau Way2Web streeft ernaar de perfecte balans te vinden tussen stijlvol design en slimme custom ontwikkeling. Het resultaat? Een creatieve website, applicatie of marketingcampagne die buzz genereert. Eén die uw bedrijf meer naamsbekendheid en loyale klanten oplevert en inkomsten genereert.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92