Waarom elk restaurant een website moet hebben

De enorme penetratie van het internet in ons dagelijkse leven, mede dankzij de exponentiële groei van mobiele toestellen, zorgt ervoor dat gebruikers op allerlei computers en mobiele apparaten nu op zoek gaan naar informatie. Natuurlijk hoort ook het zoeken van restaurants hierbij. Volgens online gebruiksstatistieken gaan 89% van de internetgebruikers wel eens op zoek naar informatie over restaurants en 62% van de personen die uit eten gaan doen eerst online research naar een restaurant. Als je als restauranteigenaar dus niet online aanwezig bent kan je heel wat klanten missen.

Met je eigen website heb je niet alleen controle over je eigen boodschap (wat niet het geval is op review websites) maar kan je ook je specialiteiten promoten om zo meer klanten te lokken. Door je locatie of contactgegevens online te plaatsen bereik je ook mensen in je regio die actief op zoek zijn naar een restaurant, of ze nu willen komen eten of gewoon iets willen afhalen. Bovendien kan je ook bestaande klanten behouden door ze een goede gebruikservaring op maat aan te bieden. Een website kan dus een verlengstuk zijn van je zaak. Daarom is het belangrijk dat je niet alleen een eigen website hebt maar dat die site ook functioneel is.

Dit zijn de redenen waarom je nu online moet gaan!

  1. Bewustzijn creëren

    Als klanten je zaak niet kennen kan je ook geen inkomsten genereren. Bewustzijn creëren en meer klanten aantrekken is belangrijk voor elk bedrijf. Je kan tegenwoordig niet meer steunen op offline marketing terwijl de wereld zich meer en meer online afspeelt. Gebruikers ontdekken en leren over restaurants door aanbevelingen van bekenden of door zoekmachines. Je kan potentiële klanten informeren over je aanwezigheid en aanbiedingen als je een eenvoudige en professionele websites laat voorkomen in de zoekresultaten. Voor zoekmachines maakt het niet uit of je een kleine buurtwinkel bent of een grote keten in het centrum van een drukke stad. Wat voor hen geldt is dat je website duidelijk aangeeft wat je aanbiedt en waar. Op basis daarvan zullen ze dit koppelen aan relevante zoekopdrachten van gebruikers.
     

    Restaurant marketing
     

    Een website dient ook als een all-in-one marketing platform om zowel toeristen, culinaire liefhebbers als buurtbewoners tegelijkertijd aan te spreken. Bovendien is een restaurant slecht op bepaalde tijdstippen geopend, terwijl een website toelaat om 24 op 7 je diensten bekend te maken aan iedereen in de wereld.

  2. Je zaken doen toenemen:

    Hoe meer bezoekers je website zien, hoe hoger de kans dat ze je restaurant ook echt zullen bezoeken. Een eigen website kan zelfs klanten aantrekken die niet in je buurt wonen. Elk jaar reizen meer en meer mensen voor hun werk of plezier dan ooit tevoren. Het kan zeer voordelig zijn voor je zaak om ook die personen aan te spreken die professioneel of recreatief jouw stad bezoeken. Dit zijn nieuwe klanten die ook voor herhaalde inkomsten kunnen zorgen. Zelfs als ze de naam van je restaurant misschien vergeten zullen ze zich nog wel herinneren hoe ze bij jouw website terecht zijn gekomen.

    Als je tot de selecte groep behoort van bakkers of restaurants met een goede eigen website zorgt dit ervoor dat gebruikers die op zoek zijn naar bijvoorbeeld gebak of een specifieke specialiteit bij jouw website terecht komen en je eventueel ook zullen bezoeken. Aan de andere kant dien je ook niet verbaasd te zijn als naburige restaurants (met een eigen website) meer klanten lijken aan te trekken dan jouw zaak.

  3. Toon jezelf van je beste kant:

    Een website is een advertentiemethode, de online brochure van je zaak. Daarom is het nuttig om de beste aspecten van je bedrijf in de kijker te zetten en te delen met alle bezoekers van je site. Verwen je bezoekers visueel met knappe foto’s van je interieur, gasten, exotische menu's of jouw specialiteiten. Zet de sfeer van je zaak in de kijker, maar ook het eten, de bediening en de algemene ervaring.

    Een website moet niet volgepropt worden maar wel authentiek zijn. Je helpt bezoekers meer door ze relevante informatie voor te schotelen en realistische verwachtingen te bezorgen. Dit in tegenstelling tot restaurants die zich op hun website beter voordoen dat hun menu of ervaring in werkelijkheid zijn. Klanten zijn slim genoeg om doorzichtige marketingtermen te herkennen en zich niet in de luren te laten leggen.

  4. Wees bereikbaar:

    Een website helpt niet alleen bij het aantrekken van nieuwe klanten, maar ook bij het behouden ervan in de toekomst. Het geven van duidelijke contactinformatie zorgt dat ze eenvoudig terug met je kunnen communiceren op welk moment dan ook, of dit nu is voor reservaties, afhaalbestellingen of gewoon om te informeren naar je weekmenu. Wees bereikbaar via verschillende kanalen zoals telefoon, chat of social media.

  5. Online reserveren of bestellingen plaatsen:

    Een website is een open platform dat kan aangepast om verschillende doelen te dienen. Dit kan bijvoorbeeld enkel het aanbieden van informatie zijn, maar evengoed het toelaten van online reservaties of het connecteren met profielen op social media. Verbeter de gebruikerservaring door je website zo nuttig mogelijk te maken voor elke bezoeker. Zorg dat ze met zo weinig mogelijk muisklikken kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.
     

    Online reserveren
     

  6. Recensies delen:

    Je hebt een bepaalde specialiteit waar je klanten gek van zijn? Hoe kan je hiermee meer bezoekers van je site converteren naar echte klanten? Een website kan je hierbij helpen door gebruikersrecensies te tonen en zo je specialiteit in de verf te zetten. Er is geen enkele marketing die zo effectief is als de aanbevelingen van echte personen. Positieve recensies bezorgen je geloofwaardigheid en dit keurmerk kan potentiële klanten overtuigen om je zaak binnen te stappen. Deze recensies kunnen zowel over de dienstverlening, de kaart, de sfeer of specifieke gerechten gaan. Bovendien kunnen ze ook invloed hebben op de manier waarop jij je zaak/merk in de toekomst verder ontwikkelt.

    Negatieve recencies kunnen dan weer nuttig zijn om problemen in de bediening of voedselkwaliteit in kaart te brengen en ze op te lossen. Een bevestiging van negatieve feedback laat ook zien dat je luistert naar je klanten en jouw dienstverlening serieus neemt.
    Wat je eventueel ook kan doen is het delen van foto’s die klanten in je zaak hebben gemaakt op je eigen social media profiel. Of misschien neem je zelf foto’s waarin klanten zichzelf kunnen taggen en zo je restaurant onder de aandacht brengen?

  7. Je klanten begrijpen:

    Een website is een éénmalige investering met terugkerende voordelen. Eens je website goed en wel online staat kun je deze ook gebruiken om klantgedrag en trends in kaart te brengen. De analytische gegevens van een site geven je niet alleen informatie over het aantal klanten maar ook waarom ze bij jouw website zijn terechtgekomen en waar ze vandaan komen. Op basis van die info kan je als eigenaar ook de inhoud van je site aanpassen om zo meer klanten aan te trekken.

    Een website dient als een effectief verkoops- en marketinggereedschap, dat niet alleen nieuwe klanten aantrekt maar ook helpt bij het behouden van bestaande klanten. Ga vandaag nog van start met je eigen verkoopkanaal en blijf de concurrentie voor. Contacteer Way2Web, een ervaren digitaal bureau in Antwerpen, om een professionele website te bouwen voor je restaurant en ontvang stap-voor-stap ook begeleiding om je site SEO-vriendelijk te maken.

Ontvang meer nieuws in je inbox

Bedankt voor uw inschrijving


Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Een adviesgesprek houdt in:

1
Een inleidend gesprek
2
Een inleidend gesprek
3
Gratis advies
4
Een inleidend gesprek

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

Met jaren ervaring in het bereiken van resulaten zijn we een solide partner in het online succes van vele bedrijven.

Onze missie

Digitaal Bureau Way2Web streeft ernaar de perfecte balans te vinden tussen stijlvol design en slimme custom ontwikkeling. Het resultaat? Een creatieve website, applicatie of marketingcampagne die buzz genereert. Eén die uw bedrijf meer naamsbekendheid en loyale klanten oplevert en inkomsten genereert.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92