Zorgen sterren in Google voor meer kliks naar je website?

Wellicht heb je het al opgemerkt: sinds 2014 verschijnen er steeds vaker sterren bij de zoekresultaten in Google. Maar leiden deze sterren eigenlijk tot meer kliks naar je website? Tot een hoger doorklikratio? In deze blog lees je er meer over.

Wat betekenen de sterren of beoordelingen?

Beoordelingen winnen steeds meer aan belang bij onlinemarketing. Mensen kijken immers altijd naar elkaar bij hun zoektocht naar een product of dienst. Ze hechten belang aan de meningen van anderen, want die zijn betrouwbaarder dan platte reclame of advertenties.

Google speelt daar handig op in door de invoering van sterren bij de zoekresultaten. Zij visualiseren de mening van mensen die reeds gebruikmaakten van een bepaald product of dienst. Eerst zag je ze voornamelijk bij webshops, maar gewone websites gebruiken ze ook steeds vaker.

Google Reviews

Maar de vraag is: klikken mensen vaker op organische zoekresultaten met sterren? Ligt de doorklikratio daadwerkelijk hoger dan bij zoekresultaten zonder sterren?

Wat toont onderzoek aan?

De marketingwebsite CXL deed onderzoek naar de prestaties van sterren naast de organische zoekresultaten. Conclusie? De doorklikratio lag bij pagina’s met sterren zo’n 35 procent hoger dan voorheen.

Als je gebruik maakt van sterren, heb je zelfs 97 procent kans dat een potentiële klant klikt op jouw pagina en niet op die van een concurrent zonder sterren. Met andere woorden: mensen geven quasi altijd de voorkeur aan een zoekresultaat met sterren.

Sterren fungeren eigenlijk als een ‘certificaat van vertrouwen’. Ze zijn een vorm van sociale controle en trekken makkelijk de aandacht van de bezoeker.

Hoe stimuleer je de sterren in de zoekresultaten?

Om te zorgen dat er sterren naast je pagina in de zoekresultaten komen, kan je jouw relaties en connecties inschakelen om in Google een positieve review te geven.

Ze hebben enkel een Gmail-adres of Google-account nodig. Wanneer Google 30 tot 40 beoordelingen heeft verzameld, verschijnen er sterren naast je zoekresultaat. Het nadeel van deze methode? Het is tijdverslindend.

Je kan ook gebruikmaken van een reviewsysteem. Ze automatiseren het verkrijgen van reviews. Hoe? Wanneer een klant bij jou een aankoop heeft gedaan, stuurt het systeem automatisch een mail met de vraag om een beoordeling te plaatsen over je bedrijf.

Ook maakt het reviewbedrijf het technisch mogelijk om het reviewsysteem te koppelen aan je website. Zo ziet Google dat je reviews verzamelt, waardoor ze automatisch sterren aan je website koppelen en metateksten in de zoekresultaten plaatsen.

Ben je geïnteresseerd in professioneel advies over je visibiliteit in de zoekresultaten van Google? Wil je hoog scoren? Sterren en reviews krijgen? Contacteer dan Way2Web, een digital agency in Antwerpen voor de digitale zichtbaarheid van bedrijven. Wij stellen graag samen met jou een effectief plan op om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Hoe haal je meer klanten uit het internet

In dit eBook bespreken we hoe je met online marketing online klanten wint.

Download eBook

#blijfopdehoogte

krijg nuttig en interessant nieuws voortaan rechtstreeks in je inbox.

Bedankt voor uw inschrijving


Wie zijn wij

Way2Web is een digital agency voor de digitale zichtbaarheid van kmo’s. We leunen op jarenlange ervaring in de sector en werken aan het onlinesucces van vele bedrijven.

Wij vertellen jouw verhaal online door website- en webshopcreatie, design en onlinemarketing. Ook zorgen we voor aanverwante zaken om je bedrijf verder te digitaliseren, zoals webapplicaties, mobiele applicaties en meer.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92