Hoe je een marketingplan opstelt voor sociale media

Wil jouw bedrijf sociale media inschakelen om meer klanten te werven? Dan hoor je een effectief marketingplan op te stellen. Het volstaat immers niet om zomaar enkele profielen aan te maken en lukraak wat te posten. Way2Web geeft je in deze blog enkele tips.
 

1. Kies de juiste sociale media-kanalen

De allerbelangrijkste vraag die je zaak zich moet stellen: “welke sociale media gebruikt mijn doelgroep?” Het heeft namelijk geen zin om Facebook of Google + in je marketingplan op te nemen, wanneer je potentiële klanten er niet op aanwezig zijn.

Ook moet je rekening houden met de tijd, middelen en mensen waarover je beschikt. Op Facebook moet je zorgen voor kwaliteitsvolle content. Voor Instagram of Pinterest heb je dan weer knappe foto’s en video’s nodig. Heb je wel werknemers in dienst die daarvoor kunnen zorgen?
 

2. Vind je eigen stem

Sta even stil bij de toon die je gebruikt op je sociale media. Hoe jij je doelgroep aanspreekt. Bijvoorbeeld: gebruik je ‘jij’ of ‘u’? Denk na over de persoonlijkheid van je zaak of merk. Welk beeld wil je meegeven aan je doelgroep?
 

Sociale media marketingplan

Wanneer je doelgroep voornamelijk bestaat uit jongeren, is het absurd om een zakelijke en formele toon te hanteren. En omgekeerd is hetzelfde waar. Zijn je potentiële klanten voornamelijk advocaten en zakenlui? Spreek hen dan niet op een familiaire manier aan.
 

3. Teken je strategie uit

Je kan niet eender wat posten op je sociale media. Zo hoor je na te denken over de volgende vragen:

  • Hoe vaak post je?
  • Op welke momenten plaats je een post?
  • Wat post je?

Alles hangt af van je medium en doelgroep. Vallen je posts in de smaak? Dan kan je steeds vaker posten. Op Facebook, Twitter en LinkedIn plaats je best content, op Pinterest en Instagram dan weer afbeeldingen.
 

4. Analyseer en test

De enige manier om te weten te komen wat aanslaat bij je doelgroep, is je marketingplan daadwerkelijk uitvoeren. Zo kan je analyseren wat werkt en wat niet.

Begin met je doelen te bepalen. Daarna laat je enkele test lopen en check je de statistieken. Niet tevreden? Grijp dan in waar nodig.
 

5. Automatiseer en engageer

Om jezelf tijd te besparen, kan je zorgen dat je berichten automatisch worden gepost op je sociale media. Het enige wat je hoeft te doen, is een schema invoeren. Zo worden je posts door enkele handige tools automatisch geplaatst op het moment dat jij het wenst.

En bovenal: voorzie ruimte en tijd in je marketingplan om interactief te zijn met je doelgroep. Ga een conversatie aan. Reageer op hun vragen, berichten of reacties op je posts. Ook hier zijn er tools die al de reacties en vragen van je doelgroep verzamelen. Zo heb je een handig overzicht. 


Ben je geïnteresseerd in professioneel advies over een marketingplan voor sociale media? Contacteer dan Way2Web, een digital agency in Antwerpen voor de digitale zichtbaarheid van bedrijven. Wij stellen graag samen met jou een effectief marketingplan op in lijn van je bedrijfsdoelen.

Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Hoe haal je meer klanten uit het internet

In dit eBook bespreken we hoe je met online marketing online klanten wint.

Download eBook

#blijfopdehoogte

krijg nuttig en interessant nieuws voortaan rechtstreeks in je inbox.

Bedankt voor uw inschrijving


Wie zijn wij

Way2Web is een digital agency voor de digitale zichtbaarheid van kmo’s. We leunen op jarenlange ervaring in de sector en werken aan het onlinesucces van vele bedrijven.

Wij vertellen jouw verhaal online door website- en webshopcreatie, design en onlinemarketing. Ook zorgen we voor aanverwante zaken om je bedrijf verder te digitaliseren, zoals webapplicaties, mobiele applicaties en meer.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92