8 SEO-tips voor je webshop

Een webshop laten maken en geduldig wachten op koopgrage klanten? Wel, dat werkt gewoonweg niet. Je hoort jouw webshop namelijk zichtbaar te maken op hetinternet, anders krijg je geen bezoekers. Zo moet je webshop onder meer hoog scoren in google. Met een goede SEO-strategie zorg je dat jouw klanten hun weg vinden naar je webshop. Als gespecialiseerd SEO-bedrijf geeft Way2Web je graag enkele tips mee.

  1. Zoekwoordanalyse

    Leer jouw doelgroep kennen. Mensen gaan immers niet op zoek naar jouw webshop, want ze hebben nog nooit van jou gehoord. Ze gaan dus op zoek naar de producten die je aanbiedt. En dat doen ze met zoekmachines als Google.

    Jij moet te weten komen welke zoekwoorden ze in Google typen. Denk goed na over alle sleutelwoorden die jouw doelpubliek zou kunnen gebruiken in de zoektocht naar jouw producten. Die zoekwoorden verwerk je tenslotte in je eigen teksten, waardoor jouw webshop hoger scoort in Google.

    Een professioneel SEO-bedrijf bezit de nodige tools en technieken om het zoekgedrag van jouw doelgroep helemaal te analyseren. Ervaren professionals voeren een grondige zoekwoordenanalyse uit. Zo ben je zeker dat jouw klanten hun weg vinden naar je webshop.

  2. Unieke productomschrijvingen

    We beseffen het: vaak heb je niet de tijd om veel werk te besteden aan de omschrijvingen van je producten. Het lijkt je totaal niet belangrijk. Je kopieertdus simpelweg de beschrijvingen die jouw leverancier gebruikt of je houdt het op enkele kernwoorden.

    Begrijpelijk, maar toch raden we je aan om er wél bij stil te staan. Google heeft een voorkeur voor unieke inhoud. Eigen teksten. En uiteraard met de juiste sleutelwoorden.

    Je hoeft niets uit je duim te zuigen. Baseer je op de inhoud van de teksten van de fabrikant, maar dan anders verwoord. Of roep de hulp in van een ervaren SEO-agency. In ieder geval zorg je best voor eigen inhoud.

  3. Reviews

    Een handige manier om unieke inhoud te verzamelen? Vraag jouw klanten om reviews te plaatsen over producten van je webshop.

    Bied de klant een korting aan op een volgende aankoop in ruil voor een review, bijvoorbeeld. Of neem de verzendkosten van het pakketje op jou. Dat verhoogt het percentage van unieke tekst en laat jouw webshop dus hoger scoren in Google.
     

    SEO voor webshops

  4. URL

    Zoekmachines zijn robotten, maar daarom hoef je nog niet in codetaal te schrijven. Bij het maken van een URL gebruik je dus best woorden in plaats van cijfers. Dus: beschrijvende termen en geen codes. Een sterke URL is immers leesbaar en begrijpbaar. Kijk maar naar de volgende voorbeelden:

    Niet: www.voorbeeld.be/15895prod8c

    Wél: www.voorbeeld.be/koffiemachine/blauw-5liter

  5. Paginatitels

    Bij het verzinnen van paginatitels moet je goed nadenken over de essentie van de pagina. Hét woord dat de pagina bondig samenvat. Dat sleutelwoord zet je helemaal vooraan. 

    Let er zeker op dat de titel niet meer dan 512 pixels bevat, wat overeenkomt met zo’n 60 karakters. Google rekent namelijk in pixels in plaats van karakters. Om zeker te zijn dat jouw titel niet te lang is, kijk je hem best na op deze website.

  6. Foto's & afbeeldingen

    Ook foto’s en afbeeldingen hebben invloed op de positie van jouw webshop in de zoekresultaten van Google. Met enkele kleine ingrepen zorg je ervoor dat de foto’s van jouw producten hoog scoren in Google Afbeeldingen.

    • Een goede bestandsnaam: maak een korte beschrijving met belangrijke sleutelwoorden, maar gebruik geen nummer of afkorting.
    • Let op het juiste formaat van de afbeelding, want anders daalt de snelheid van je webshop.
    • Schrijf een sterke title- en alt-attribuut.
  7. Interne links en backlinks

    Zoekmachines én jouw klanten houden van interne links. Dat zijn links die verwijzen naar een andere pagina van jouw webshop. De waarde van jouw webwinkel wordt zo verdeeld over meerdere pagina’s.

    Backlinks zijn dan weer verwijzingen van andere websites naar jouw webshop. Die kan je bekomen door een autoriteit te worden op jouw werkgebied, interessante content aan te bieden en actief te zijn op sociale media.

  8. Minimum aan klikken

    Hoe minder inspanning de klant moet leveren, hoe groter de kans dat hij een aankoop doet. En dat hij op jouw webshop blijft en niet surft naar een concurrent. Zorg dus dat jouw homepage nooit meer dan één of twee kliks verwijderd is van jouw andere pagina’s. Zo niet, raakt de bezoeker verloren in een wirwar aan pagina’s.

Ben je overtuigd van het nut van een sterke SEO-strategie voor jouw webshop? Contacteer dan Way2Web, een SEO-bedrijf uit Antwerpen voor de digitale zichtbaarheid van onlinebedrijven. Wij begeleiden jouw webshop graag bij het opmaken van een jouw SEO-strategie.

Ontvang meer nieuws in je inbox

Bedankt voor uw inschrijving


Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Een adviesgesprek houdt in:

1
Een inleidend gesprek
2
Een inleidend gesprek
3
Gratis advies
4
Een inleidend gesprek

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

Met jaren ervaring in het bereiken van resulaten zijn we een solide partner in het online succes van vele bedrijven.

Onze missie

Digitaal Bureau Way2Web streeft ernaar de perfecte balans te vinden tussen stijlvol design en slimme custom ontwikkeling. Het resultaat? Een creatieve website, applicatie of marketingcampagne die buzz genereert. Eén die uw bedrijf meer naamsbekendheid en loyale klanten oplevert en inkomsten genereert.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92