7 redenen om een responsive website mobile-first te maken

Oorspronkelijk surften we enkel met computers, maar vandaag gebeurt 70 procent van het onlineverkeer via smartphones of tablets. En dat heeft gevolgen voor het design. Way2Web onderstreept hieronder het belang van een mobile-first responsive website.

Wat is responsive webdesign?

Om tegemoet te komen aan het groeiende aantal mobiele surfers, begonnen webdesigners met de ontwikkeling van dubbele websites: één voor toestellen met een groot scherm en een aparte, mobiele website voor toestellen met kleine schermen. 

Die mobiele sites werden specifiek ontworpen en geprogrammeerd om optimaal gebruik te maken van de kleinere schermen en de mindere nauwkeurigheid van touchscreens.

Responsive websites


De ontwikkeling en het onderhoud van twee aparte websites is een tijdsrovende bezigheid. Daarom coderen webdesigners nu slechts één website, waarvan de lay-out zich automatisch aanpast aan verschillende schermgroottes. Kortom: de look van de website hangt volledig af van het type apparaat waarop de gebruiker hem bekijkt. 

Bezoek je de pagina’s op een groot computerscherm? Dan krijg je de volledige site te zien met alle elementen, afbeeldingen en een naviatie die volledig zichtbaar is. Als je dezelfde site vanop een smartphone bezoekt, worden er niet-essentiële elementen verborgen of verkleind. Dat vereenvoudigt de navigatie doorheen de website.

Deze manier van ontwerpen noemt men ‘Responsive Webdesign’. Men gebruikt met andere woorden dynamische layouts die zich vloeiend aanpassen aan schermgroottes.

Wat is mobile-first?

Oorspronkelijk werkte Responsive Webdesign volgens een top-down filosofie, waarbij de volwaardige desktopsites uitgekleed werden voor mobiele toestellen. Al bracht die vereenvoudiging praktische problemen met zich mee. Zware bestanden vertraagden bovendien het downloaden van de site op mobiele apparaten.

Gezien de evolutie naar meer mobiele toestellen was het dus verstandiger om uiteindelijk te werken met een bottom-top aanpak. Deze werkwijze kreeg de benaming Mobile First. Hieronder vind je enkele voordelen van het ontwikkelen van je website volgens de Mobile First-methode.

  1. Hou de content intact:

    Een website bestaat voor 90 percent uit content. Ongeacht of het nu gaat over afbeeldingen, video, teksten, graphics of dynamische GIF’s. Op een desktop- of laptopscherm heb je veel ruimte om deze content een plaats te geven, maar dezelfde lay-out is meestal niet ideaal op mobiele schermen.

    Een mobile-first aanpak zorgt ervoor dat je bedachtzamer omgaat met het plannen van je content, zodat de belangrijke boodschappen eerst zichtbaar zijn. Bij het opschalen naar grotere schermen is het dan eenvoudig om die content ook daar goed te positioneren.

  2. Een betere navigatie:

    Wanneer je elementen van een desktopsite in een mobiel scherm propt, zijn er mogelijk veel aspecten die nefast zijn voor het ontwerp. Denk bijvoorbeeld aan teksten die niet meer op het scherm passen. Of afbeeldingen die plots het volledige scherm innnemen. 

    Responsive webdesign

    De uitdaging ligt in zoveel mogelijk te laten passen op een klein scherm. Je denkt dus beter vanuit die beperking. Het is immers gemakkelijker om een compacte, eenvoudige opbouw uit te breiden naar boven, dan een complexe structuur te vereenvoudigen.

  3. Klantentevredenheid:

    Het ultieme doel van elke website is het aantal paginabezoeken verhogen. Of het nu kliks zijn van een laptop-browser of een browser op een smartphone. Maar een zware, gecomprimeerde pagina laden op een mobiel apparaat? Wel, dat zorgt voor frictie bij bezoekers.

    Een geoptimaliseerde en mobielvriendelijke website zorgt daarentegen voor een zorgeloze ervaring. En helpt jouw pageviews te verhogen.

  4. Klaar zijn voor de toekomst:

    De wereld is al volop geëvolueerd naar smartphones. En er liggen zelfs al andere schermen en platformen in het verschiet, zoals smartwatches en Virtual Reality (VR).

    Volgens analysten liggen de hoogdagen van de tradiotionele pc achter ons en behoort de wereld nu toe aan mobiele toestellen. Met een mobile-first strategie ben je alvast voorbereid op alle schermen die nog komen.

  5. Follow the money:

    Facebook lichtte toe dat in 2015 maar liefst 80 % van hun advertentie-inkomsten afkomstig waren van mobile. Door het toenemende mobiele gebruik zijn ook adverteerders in groten getale overgestapt naar mobiele platformen.

    Het zal niet lang meer duren vooraleer de advertentiebudgetten voor mobiel die van de desktop- en laptopmarkt hebben overtroffen.

  6. Beheerbaar houden:

    Vroeger bouwden webdesigners een volledig, uitgewerkte website voor de dekstopgebruikers. Daarna maakten ze pas een gestripte versie voor mobiele gebruikers.

    Nu kan je als designer van start gaan met een mobiele versie van de website waarop alle belangrijke informatie al aanwezig is. Deze site kan je dan stelselmatig geavanceerder maken voor gebruikers op de traditionele computerschermen. Aangezien de meerderheid van bezoekers via mobiel komt, kan je alvast deze doelgroep snel opvangen..

  7. Probeer op te vallen:

    In 2015 kondigde Google ook aan dat ze meer zoekopdrachten ontvingen via mobiele apparaten dan via de traditionele computers. Het introduceerde daarom ook een nieuw systeem genaamd Accelerated Mobile Pages (AMP).

    Dat systeem zorgde ervoor dat pagina’s sneller geladen worden op mobiele netwerken en minder bandbreedte verbruiken. Een andere inovatie kwam er met Mobilegeddon, een algoritme dat mobiel-vriendelijke website hoger rangschikt dan sites die niet mobiel geoptimaliseerd zijn. Met een mobile-first strategie zorg je dat jouw zoekresultaten bij Google erop vooruitgaan.

    Gebruikers zijn ongeduldig en hebben vaak een aandachtsboog van enkele seconden. Ze willen snel resultaat. Mede dankzij sites als Google is er de verwachting gecreëerd dat alles supersonisch moet gaan. Zelfs tot op de miliseconde.

    Een website die zijn bezoekers niet snel genoeg kan geven wat ze zoeken, verliest klanten. En welke zaak wil dit nu riskeren?

    Wil je jouw website responsive maken volgens het mobile-first principe? Contacteer dan Way2Web, een fullservice bureau voor de digitale zichtbaarheid van bedrijven. 

Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

#blijfopdehoogte

krijg nuttig en interessant nieuws voortaan rechtstreeks in je inbox.

Bedankt voor uw inschrijving


Wie zijn wij

Way2Web is een digital agency voor de digitale zichtbaarheid van kmo’s. We leunen op jarenlange ervaring in de sector en werken aan het onlinesucces van vele bedrijven.

Wij vertellen jouw verhaal online door website- en webshopcreatie, design en onlinemarketing. Ook zorgen we voor aanverwante zaken om je bedrijf verder te digitaliseren, zoals webapplicaties, mobiele applicaties en meer.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92