Maak je zaak online zichtbaar met SEO

Klanten verwerven is cruciaal voor het uitbreiden van je zaak. In de hedendaagse competitieve en dynamische markt moeten bedrijven zich wel wenden tot moderne methoden en technieken. Digitale marketing wordt immers steeds meer een effectieve manier van adverteren. Digitale technieken verbeteren immers de zichtbaarheid van je website om de aandacht van je doelgroep te trekken.

Search Engine Optimization (SEO) - oftewel zoekmachineoptimalisatie - is een techniek om de positie van je website in de zoekresultaten van Google te verbeteren. Hoe hoger Google jouw websitepagina rankt, hoe groter de kans dat jouw doelgroep je zaak online vindt. Als een bedrijf een wereldwijd publiek wil aanspreken, dan is globale SEO de meest effectieve techniek. Kmo’s werken daarentegen eerder lokaal. Om een doelgroep uit een bepaald gebied te bereiken, leg je de focus dus best op lokale SEO.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een uiterst effectieve manier van lokale onlinemarketing. Niet alleen jouw website, maar je hele business wordt meer zichtbaar: je naam, producten, diensten, adres en telefoonnummer. Je krijgt dus meer bezoekers op je website en bijgevolg ook in je fysieke winkel.

Met lokale SEO richt jij je op lokale klanten die op zoek zijn naar dezelfde producten of diensten die jij aanbiedt. Je kan je producten of diensten promoten bij lokale klanten net op hét moment dat zij vragende partij zijn.

Miljoenen lokale klanten gebruiken op dagelijkse basis zoekmachines als Google en digitale bedrijvengidsen als Yelp. Om gevonden te worden door je doelgroep, kan jij jouw lokale SEO dus best gebruiken op die kanalen.

6 waterdichte argumenten om lokale SEO te gebruiken

  1. Verhoogd gebruik van mobiele apparaten:

    Er zijn al vele studies gebeurd rond de stijgende populariteit van mobiele apparaten, die zelfs het totaal aantal pc’s voorbijsteken. Vandaag werpen de meeste mensen liever een snelle blik op hun mobieltje om online informatie te vergaren, dan een pc op te starten.

    Die weetjes zijn belangrijk voor ieder bedrijf dat online klanten wil verwerven. Google hanteert immers de filosofie om de klant te geven wat de klant wil. De zoekmachine gebruikt tal van parameters zoals leeftijd, geslacht en locatie om het gedrag van de klant te begrijpen.
     

    Verhoogd gebruik van mobiele apparaten


    Stel dat een consument uit jouw buurt surft met een mobiel toestel, dan weet Google zijn exacte locatie te achterhalen. De zoekmachine toont vervolgens relevante informatie uit de buurt die overeenkomt met de zoektermen van de klant. Zo laat Google wellicht jouw bedrijf op basis van je ligging bij de eerste zoekresultaten verschijnen.

  2. Betere zichtbaarheid:

    Bedrijven spenderen miljoenen aan advertenties, uithangborden, radio- en tv-spotjes om zichtbaar te blijven voor potentiële klanten. Als een zaakvoerder begrijp je natuurlijk het belang van reclame. Lokale SEO is dan weer het middel om zichtbaar te worden bij onlinezoekopdrachten.

    Een klant zoekt bijvoorbeeld met zijn mobieltje in het midden van een zakenwijk naar een bar. Jouw café ligt op amper 1 kilometer afstand van zijn huidige locatie. Je komt echter niet tevoorschijn in de zoekresultaten, omdat jij je niet hebt geregistreerd bij Google of aan lokale SEO doet. Dat is gewoonweg zonde.

    Of dit: wanneer een meisje uit je buurt op zoek is naar een barbiepop, laat Google jouw speelgoedwinkel bij de eerste zoekresultaten verschijnen. Op basis van de parameters ligging en zoekterm, ben jij volgens Google immers het meest relevante zoekresultaat. Lokale SEO is dus een krachtig middel dat kmo’s helpt aan nieuwe klanten en een betere digitale zichtbaarheid.

  3. Snelle conversie:

    Lokale SEO werkt door informatie over jouw locatie te gebruiken en klanten hierover te informeren. Lokale zoekopdrachten gaan meestal uit van een noodzakelijkheid en resulteren daarom quasi altijd in een conversie. Consumenten gaan bijvoorbeeld alleen op zoek naar eetgelegenheden wanneer ze er daadwerkelijk heen willen.
     

    Lokale SEO


    De zoektocht uit noodzakelijkheid en de snelle beschikbaarheid van het product of de dienst maken het makkelijk om leads in conversies te veranderen. Denk maar aan het voorbeeld van die man die jouw bar zoekt in het zakelijke district. Het beste moment om een connectie aan te gaan met een potentiële klant is wanneer hij jou nodig heeft. En wanneer je ‘toevallig’ in de buurt bent.

  4. Directe marketing:

    Het voornaamste voordeel van lokale SEO is het bereik en het gemak van de implementatie. Het is een vorm van directe en doelgerichte marketing, omdat het enkel specifieke consumenten met specifieke noden bereikt. Het richt zich niet tot willekeurige personen en verspilt dus geen onnodige marketingbudgetten. Vergelijk het maar met de immense middelen die gaan naar – vaak minder effectieve - traditionele advertenties in lokale bladen, bedrijfsgidsen of bepaalde krantenrubrieken.

  5. Hyperlokaal gaan:

    Decennialang deelde de bedrijfswereld de gebruikerslocatie op in land, provincie of stad. De laatste jaren merken we echter dat bedrijven steeds meer hyperlokaal werken. Hun radius beperkt zich tot nauwelijks een paar kilometer.

    Van mediahuizen tot huiswarenketens: ze passen hun diensten en producten aan op maat van de keuzes en levensstijl van de lokale consument. Rekeninghoudend met het stijgend aantal hyperlokale spelers, is het cruciaal om zelf als een hyperlokaal bedrijf zichtbaar te zijn op Google.

  6. Google gaat ook hyperlokaal:

    Hebben we jou nog steeds niet overtuigd om lokale SEO te gebruiken? Wel, dan komen we op de proppen met het ultieme argument. In 2015 heeft Google immers een wijziging doorgevoerd in zijn algoritmen, namelijk Pigeon. Het was een van de voornaamste updates van de Google code-shop. Eerst werd het toegepast in de Verenigde Staten, maar daarna ook in andere landen.

    De update geeft in de zoekresultaten onder meer voorrang aan bedrijven die zich lijken te richten op hyperlokale consumenten. Ook blijkt Google te werken aan een hyperlokaal ‘buurtalgoritme’, wat lokale zoekresulaten relevanter moet maken voor de consument.
     

Lokale SEO is een machtig wapen voor bedrijven. Als je het goed gebruikt, zijn er tal van opportuniteiten om jouw zaak te laten groeien. Wil je meer weten over lokale SEO? Contacteer dan Way2Web, een ervaren fullservicebureau voor digitale marketing in Antwerpen. Wij begeleiden jou graag bij het gebruik van lokale SEO op je eigen website.

Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

#blijfopdehoogte

krijg nuttig en interessant nieuws voortaan rechtstreeks in je inbox.

Bedankt voor uw inschrijving


Wie zijn wij

Way2Web is een digital agency voor de digitale zichtbaarheid van kmo’s. We leunen op jarenlange ervaring in de sector en werken aan het onlinesucces van vele bedrijven.

Wij vertellen jouw verhaal online door website- en webshopcreatie, design en onlinemarketing. Ook zorgen we voor aanverwante zaken om je bedrijf verder te digitaliseren, zoals webapplicaties, mobiele applicaties en meer.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92