5 krachtige tips om je landingspagina's te optimaliseren voor zoekmachines

Je landingspagina is de toegangspoort naar je bedrijf. Als deze indruk maakt zullen je bezoekers met jou in zee willen gaan en niet bij je concurrenten terecht komen. Landingspagina’s kunnen specifiek geoptimaliseerd worden, maar nog beter is het optimaliseren van alle pagina’s zodat ze als landingspagina’s gebruikt kunnen worden. Dit is echter niet altijd even eenvoudig
Vooraleer je begint met het optimaliseren van je landingspagina’s voor zoekmachines, is het belangrijk om te begrijpen elementen in een goede landingspagina aanwezig moeten zijn. Dit zal je toelaten om je te focussen op de juiste aspecten om je prestaties te verbeteren.  Natuurlijk is dit zeker geen definitieve lijst, maar volgende elementen zouden op zijn minst toch aanwezig moeten zijn:

  • Sterke titels
  • Inhoud die op voordelen wijst 
  • Visuele duidelijkheid 
  •  Aansporing tot actie (Call-to-action)
  • Inhoud die snel te overlopen is 
  • Inhoud die focust op een topic 

Daarnaast zijn er nog enkele factoren die van een pagina een geoptimaliseerde landingspagina maken. Met het oog op SEO rangschikkingen raden SEO experts het volgende aan:

  • Goed geschreven omschrijvingen
  • Titels die focussen op sleutelwoorden
  • Tekstinhoud die focust op sleutelwoorden
  • Opties om sociaal te delen
  • Binnenkomende links
  • Inhoud die hiërarchisch correct wordt opgebouwd

Interne Optimalisatie

Dit zijn kort enkele aspecten om op te letten, maar hierna gaan we dieper in op enkele tips om landingspagina’s te creëren die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. 

  1. Kies sleutelwoorden specifiek voor je bedrijf of dienst

    Een veel voorkomende fout is dat sleutelwoorden enkel worden gekozen op basis van het hoge aantal hits. Dit is niet echt fout, maar toch is het beter om sleutelwoorden te selecteren die specifiek zijn voor je bedrijf en sector. Google’s Keyword Tool kan je helpen om de juiste sleutelwoorden te vinden voor je zaak. Focus niet altijd op de woorden met het meeste hits omdat de competitie voor deze woorden zeer hoog is. Beter is het om te kiezen voor de sleutelwoorden die aanzienlijk verkeer genereren.

    Een ander belangrijk punt om rekening mee te houden is dat je beter specifieke sleutelwoorden kiest in plaats van algemene. Sleutelwoorden die bestaan uit meerdere woorden zijn meer specifiek dan diegene die slechts uit één woord bestaan. Je moet de juiste woorden selecteren vooraleer je aan je teksten gaat beginnen werken. Het vastleggen van je zoekwoorden zou de eerst stap moeten zijn bij je SEO.

  2. Hoe je inhoud optimaliseren?

    Wanneer je een nieuwe pagina maakt of een bestaande aanpast, zijn er enkele richtlijnen die je moet volgen. Dit is zeker het geval bij het gebruik van sleutelwoorden.

    • Paginatitels

      Paginatitels (of page titles) zijn een soort titel die niet rechtstreeks op je pagina te zien zijn. Waar je ze wel kan zien is in de browserbalk of wanneer je de pagina opslaat als favoriet. Wanneer je deze paginatitel opstelt is het aan te raden je in de schoenen van je bezoekers te plaatsen.  Waarop zouden ze zoeken om bij jouw pagina’s uit te komen? Voor SEO redenen dien je ook sleutelwoorden in je paginatitel te gebruiken 

    • Titels

      De hoofdtitel in je pagina moeten gebruik maken van H1 tags. H1 tags zijn de zichtbare hoofdtitels in je site en zullen ook impact hebben de ranking van je landingspagina. Je sleutelwoorden komen ook best voor in die H1 tags. 

    • Tekst

      Ook al zijn sleutelwoorden belangrijk, toch zal het te veel gebruiken ervan tot negatieve resultaten leiden. Je moet voorzichtig zijn om geen sleutelwoord in je teksten te proppen. Je pagina volproppen met sleutelwoorden zal ervoor zorgen dat je pagina wordt aangeduid door de zoekmachines. Dit zal er dan weer voor zorgen dat je in de zoekresultaten naar beneden wordt geduwd. Bovendien moeten je kernwoorden passend zijn bij de rest van je tekst. Forceer je sleutelwoorden niet in je tekst, want dat zal ervoor zorgen dat je inhoud onleesbaar wordt en bijgevolg bezoekers zal wegjagen. 

    • Meta Omschrijving

      In het ontwerp van je website moet je ook rekening houden met je meta data. Die speelt een cruciale rol in je ranking. De Meta Omschrijving is het korte stukje tekst dat personen zien onder de link in de zoekresultaten. Dit zal ze helpen beslissen of de webpagina nuttig is of niet. Een meta omschrijving mag niet langer zijn dan 156 tekens. Het moet een korte uitleg zijn van de informatie die op je webpagina te vinden is en bevat bij voorkeur ook relevante sleutelwoorden. Maak een unieke meta omschrijving voor elk van je webpagina’s.

    • Sitemap

      Om ervoor te zorgen dat een website geïndexeerd wordt in de zoekresultaten moeten zoekmachines alle websites overlopen (crawlen). Dit wordt gedaan om te bekijken welke inhoud er aanwezig is. Aangezien dit een belangrijk onderdeel is van SEO, moet je je website zo optimaliseren dat het voor de zoekrobots zo gemakkelijk mogelijk is om een beeld te krijgen van je site. Dit doe je door het voorzien van een sitemap. Als een site geüpdatet wordt kan je de aangepaste sitemaps ook indienen bij Google Webmaster Tools.

      Alhoewel een hoge ranking bekomen belangrijk is, moet je wel onthouden dat  het uiteindelijk je bezoekers zijn die aankopen maken en niet de zoekmachine. Het is dus goed om bovenstaande tips te gebruiken maar zorg er voor dat alles bovenal duidelijk en leesbaar blijft. Vergeet je primaire doelgroep niet uit het oog bij het werken aan je web content. Indien je tijd kostbaar is, kan je ook samenwerken met een online marketing agency om te helpen bij de creatie van de inhoud van je website.

  3. Verfijn je URL's

    URL's maken je website waardevoller. Zoekmachines houden van URL’s die sleutelwoorden bevatten. Neem daarom even de tijd om je URL’s zoekmachine-vriendelijk te maken. Dit zal de ranking van je landingspagina’s positief beïnvloedden. Een propere URL zal bovendien behulpzaam zijn voor je bezoekers. Het is voor hen gemakkelijker om een vlot leesbare URL te onthouden, dit in tegenstelling tot URL’s die tekens bevatten zoals bijvoorbeeld ?, &, … Je kan niet ontkennen www.example.com/blue-dresses toch veel eenvoudiger te onthouden is dan www.example.com/products?category=dresses&color=blue.  

  4. Call to Action

    Call to actionJe landingspagina moet ook een call-to-action hebben. Een call-to-action (of CTA) is een afbeelding of tekst die je bezoekers uitnodigt om actie te ondernemen. Elke website heeft een doel dat bezoekers moeten bereiken; of het nu invullen van een contactformulier, inschrijven voor een nieuwsbrief, het downloaden van een eBook, delen op social media, inschrijven voor een evenement, een kortingscode genereren,… is. Het vergeten toevoegen van een call-to-action zal het aantal conversies doen dalen en de bounce rate verhogen.

  5. Hou rekening met 'blinde' zoekmachines

    Een laatste belangrijke tip die je niet mag vergeten is het optimaliseren van je landingspagina voor de ‘blinde’ zoekrobots. Zoekmachines vinden pagina’s met afbeeldingen leuker dan pagina’s die enkel tekst bevatten, maar toch kunnen ze nog steeds niet herkennen wat er op die afbeeldingen te zien is. Om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen ook ‘zichtbaar’ zijn voor de zoekmachines mag je niet vergeten ALT-attributen toe te voegen.

    Dit was een opsomming van slechts enkele tips om je landingspagina’s te optimaliseren voor zoekmachines. Als je professionele hulp wenst, is Way2Web een webdesign bureau waarmee je kan samenwerken. Het bedrijf heeft een team van hoogopgeleide en ervaren experts die je kunnen helpen met webdesign en SEO-diensten. Contacteer Way2Web nu voor een offerte. 

Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Hoe haal je meer klanten uit het internet

In dit eBook bespreken we hoe je met online marketing online klanten wint.

Download eBook

#blijfopdehoogte

krijg nuttig en interessant nieuws voortaan rechtstreeks in je inbox.

Bedankt voor uw inschrijving


Wie zijn wij

Way2Web is een digital agency voor de digitale zichtbaarheid van kmo’s. We leunen op jarenlange ervaring in de sector en werken aan het onlinesucces van vele bedrijven.

Wij vertellen jouw verhaal online door website- en webshopcreatie, design en onlinemarketing. Ook zorgen we voor aanverwante zaken om je bedrijf verder te digitaliseren, zoals webapplicaties, mobiele applicaties en meer.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92