6 stappen om hoger te scoren in Google

Het beste startpunt voor een online firma, die misschien nog niet veel merkbekendheid geniet, is ervoor zorgen dat gebruikers je online vlot kunnen vinden. Online zoeken is een van dé manieren waarop gebruikers in contact komen met nieuwe bedrijven. Natuurlijk hangt hierbij veel af van hoe hoog je website scoort. Volgens statistieken van zoekmachines doen ongeveer 90% van de surfers niet de moeite om verder te kijken dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Daarom is het groot belang dat je uitzoekt hoe je op die eerste pagina kan terechtkomen.

Voor de meeste mensen ter wereld is Google de meest populaire keuze wat zoekmachines betreft. Van de miljarden zoekopdrachten die dagelijks over de hele wereld worden gemaakt bedraagt Google’s aandeel op desktopcomputers 75% en op mobiele apparaten zelfs 90%. Het is dus extreem belangrijk voor bedrijven om vindbaar te zijn op Google en zo hoog mogelijk te scoren op de ranking.

Om hoger te scoren op de Google SERP (Search Engine Result Page) zijn er enkele stappen die elke online zaak moet nemen om hun website te optimaliseren voor zoekmachines. Er zijn veel aspecten die SEO (Search Engine Optimization) beïnvloeden, waaronder de zoekopdrachten van gebruikers, zoekmachine algoritmes en steeds evoluerende SEO-strategieën.

Het doel van Google is om de meest relevante en waardevolle zoekresultaten aan te bieden. De zoekmachine van Google wordt continu geüpdatet en verfijnd om de zoekervaring van de gebruikers te verbeteren. Met als gevolg dat SEO ook steeds up-to-date moet worden gehouden zodat je strategieën effectief blijven in deze steeds veranderendediscipline.
 

Hoog in Google
 

We geven je alvast enkele manieren die je Google rangschikking zeker zullen verbeteren:

  1. Algoritme updates:

    Google voert ongeveer elke twee à drie maanden een update uit van zijn algoritmes. Deze updates definiëren steeds opnieuw een vereiste om je ranking te behouden of verhogen. In het laatste ‘Penguin’ algoritme worden back-links nauwkeurig onderzocht en websites met links van lage kwaliteit worden gestraft. Dit is heel verschillend van het ‘Panda’ algoritme dat werd geïntroduceerd in 2011 en in 2015 nog een update kreeg met versie 4.2. Dit algoritme legde vooral de nadruk op de kwaliteit van content en het verlaagde de positie van websites met een inhoud van lage kwaliteit.

  2. Keyword onderzoek:

    Keywords spelen een heel belangrijke rol bij het schrijven van kwaliteitscontent en ze verbeteren ook de positie in zoekmachines. Algoritmes doorzoeken websites en indexeren de site op basis van deze keywords. Vaak zijn het combinaties van meerdere woorden. Een persoon die op zoek is naar informatie over het ontwikkelen van een website zal nooit op ‘ontwikkelen’ apart zoeken maar eerder naar ‘goede tips website ontwikkelen’. Dit vormt dan een zogenoemde ‘long tail keyword’. Het is een goede gewoonte om tijdens het schrijven van je teksten te zoeken naar populaire keywords. Er zijn veel manieren om het juiste keyword te vinden zoals praten met personen uit dezelfde sector, praten met enkele consumenten en zo uitdokteren hoe ze jouw aanbod zouden omschrijven. Er zijn ook enkele SEA tools die je kunnen helpen bij het identificeren van de juiste long-tail keywords. Wat je ook kan doen is een kijkje gaan nemen bij de website van een concurrent om te zien met welke keywords hij consumenten naar zijn site lokt.

  3. Off-page Optimalisatie:

    Off-page wil zoveel zeggen als alle binnenkomende en uitgaande links op een website. Off-page SEO speelt een belangrijke rol bij het opstellen van informatie over een website. In grote mate bepaalt het ook de populariteit van een webpagina. De algoritmes kijken naar verschillende paramaters, waaronder de kwaliteit van links, om de rangschikking van de pagina te bepalen. Het laatste ‘Penguin’ algoritme legt bijvoorbeeld veel nadruk op de links. Praktijken zoals gedupliceerde links, spam links, aangekochte links, enz. hebben invloed op de kwaliteit en verlagen de rangschikking van je pagina. Goede gewoontes zijn het schrijven van teksten met gepaste links, inzichten van andere websites delen en hiernaar linken en ervoor zorgen dat je inhoud door bezoekers gedeeld wordt waardoor je binnenkomende links krijgt.

  4. On-Page Optimalisatie:

    We versieren en verfraaien onze websites om onze bezoekers een goede indruk te geven. Maar Google denkt alleen maar in algoritmes. Het krijgt geen warm gevoel bij het bezoeken van je website. Maar hoe kan je dan wel indruk maken op Google? Het antwoord is on-page optimalisatie.

    Als je wil dat Google je suggereert aan gebruikers moet je jouw website ‘versieren’ met title tags, keywords, een goede URL, meta descriptions, body tekst, header tags, afbeeldingen en nog veel meer. Natuurlijk ligt de nadruk bij Google SEO nog steeds op relevantie en niet enkel op extravagantie. Elk onderdeel van de pagina speelt een rol: van hoofdtitel tot voetnoot, zelfs de metaomschrijving. Alhoewel ze individueel misschien niet je score verhogen op Google bepalen ze toch mee de kwaliteit van je inhoud en kunnen ze voor meer bezoekers zorgen.

  5. Lokale SEO:

    Het einddoel van alle zoekresultaten is om de gebruiker naar een pagina te brengen die het meest aanleunt bij zijn/haar noden. Google houdt constant informatie bij van gebruikers om te begrijpen waar ze naar op zoek zijn. Zo is het veel waarschijnlijker dat iemand die in Brussel zoekt naar ‘Diamantbuurt’ resultaten wil zien van de Antwerpse Diamantbuurt en niet die van New York in de Verenigde Staten. De les die je hieruit kan trekken is dat je lokale informatie moet voorzien op je website zoals een contactadres opdat Google je site mee kan opnemen in locatie-gebaseerde zoekopdrachten die vanop mobiele toestellen worden gedaan. Het grootste deel van de zoekopdrachten komt namelijk van smartphones die je locatie kunnen aflezen.

  6. Het meten van SEO:

    Na het lezen van alle punten hierboven kan je ze ook in je website implementeren. Toch kan je nog steeds falen als je achteraf je SEO niet gaat opmeten. Analyse van de resultaten is zeer belangrijk omdat het kan aangeven of je in de goede richting aan het gaan bent of niet. Bepaal enkele maatstaven en toets nadien hier alles tegen af.

Hoger in google


Eens je vertrouwd bent met SEO-ranking  en jouw pagina’s continu opvolgt, is het belangrijk om ook daadwerkelijk een hoog genoteerde pagina te worden. Om meer te weten te komen over hoog scoren in Google kan je Way2Web contacteren, een ervaren SEO-firma in Antwerpen. Krijg stap-voor-stap begeleiding om de juiste website te bouwen met de juiste content strategie.

Ontvang meer nieuws in je inbox

Bedankt voor uw inschrijving


Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Een adviesgesprek houdt in:

1
Een inleidend gesprek
2
Een inleidend gesprek
3
Gratis advies
4
Een inleidend gesprek

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

Met jaren ervaring in het bereiken van resulaten zijn we een solide partner in het online succes van vele bedrijven.

Onze missie

Digitaal Bureau Way2Web streeft ernaar de perfecte balans te vinden tussen stijlvol design en slimme custom ontwikkeling. Het resultaat? Een creatieve website, applicatie of marketingcampagne die buzz genereert. Eén die uw bedrijf meer naamsbekendheid en loyale klanten oplevert en inkomsten genereert.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92