Hoeveel kost het om een website te laten maken?

Je hebt voor jezelf beslist dat je een website wil laten maken voor jezelf of je bedrijf maar je hebt geen flauw benul van de kosten hiervan? Er zijn veel factoren die bepalen wat het kost om een website te bouwen. Bij het maken van eender welk product komt er steeds planning, uitwerking en beheer kijken. Ook bij het maken van een website krijg je te maken met kosten voor het ontwerp, de ontwikkeling en het onderhoud. Naast de materiële kosten vraagt het lanceren en onderhouden van een website ook een mentale inspanning.

Het eerste dat je moet doorgronden is welk type website je echt nodig hebt - een statische of dynamische website. Als je van plan bent om vooral informatie te delen die niet frequent verandert zal een statische website voor jou volstaan. Maar als je wil dat gebruikers actie kunnen ondernemen op je website of als de informatie op je site moet veranderen met de tijd of naargelang gebruikersacties dan ben je het best met een dynamische website. Zo heeft een blog of forum een dynamische website nodig omdat er hier sprake is van tweerichtingsverkeer. Je doelpubliek consumeert niet alleen informatie maar draagt er ook zelf aan bij.

Daarom dat het bouwen van een statische website je minder zal kosten dan een dynamische site. Als je kiest voor een dynamische website moet je jezelf de volgende vraag stellen: zullen de gebruikers op je website informatie aanmaken, aanpassen of verwijderen? Zo ja, dan heb je een website nodig waaraan een database gekoppeld is.

Het volgende dat je te weten moet komen is wat er op jouw website moet aanwezig zijn: content, een sociaal netwerk, een blog, een forum, een webshop, enz. Probeer een oplijsting te maken van alle eigenschappen die je site moet bezitten. maak hierbij een onderscheid tussen features die ‘absoluut noodzakelijk’ zijn en features die ‘leuk zijn om te hebben’. We raden aan om je in de eerste fase van je website te concentreren op de features die absoluut noodzakelijk zijn. In volgende versies kan je stelselmatig nog eigenschappen toevoegen die leuk zijn om te hebben, maar niet echt noodzakelijk zijn.

Hieronder vind je verschillende stappen waarbij er kosten aan te pas komen

  1. Domeinnaam:

    Een domeinnaam is heel belangrijk voor je zaak en moet daarom zo gekozen worden dat het goed je merk weergeeft, alsook de regio waarin je actief bent. Domeinnamen brengen een jaarlijkse kost met zich mee die afhankelijk zijn van de gekozen registrar (bijvoorbeeld GoDaddy, One, Bluehost) en Top Level Domain (TLD) Sommige domeinnamen zijn globaal, sommige zijn gebaseerd op specifieke regio’s en sommige zijn gelinkt aan de sector waarin je actief bent. Stel dat je in Brussel een café uitbaat onder de naam Marias. De domeinnaam zou dan mariascafe.be of mariasacafe.com kunnen zijn, maar evengoed marias.cafe. De prijs van deze domeinen kan onderling ook verschillen. Een .com TLD kost meer dan een .be. Het gaat hier steeds om een eenmalige kost met een kleinere, jaarlijkse terugkerende kost. Andere bekende domeinen zijn .org, .edu, .net.

    Domeinnaam
     

    Indien je gekozen domeinnaam nog niet bestaat kun je deze registreren. In het andere geval kan je overwegen om je gewenste domeinnaam over te kopen van de huidige eigenaar. Wanneer Google zichzelf herstructureerde en zich hernoemde naar Alphabet wilde het ook de bijhorende domeinnaam Alphabet.com registreren. Dit was echter niet mogelijk omdat deze domeinnaam al in het bezit was van een andere firma. Facebook maakte iets soortgelijks mee toen het fb.org wou registreren. Zij besloten wel tot de aankoop over te gaan en zouden naar verluidt meer dan 8.5 miljoen dollar hebben betaald aan de American Farm Bureau Federation om hun domein over te kopen. Kleine bedrijven kunnen echter dergelijke bedragen niet op tafel leggen voor een domeinnaam. Het is dan vaak interessanter om je gewenste domein iets aan te passen (zoals bijvoorbeeld themarisacafe.com) of om gebruik te maken van een andere TLD extensie.

  2. Hosting:

    Eens je een domeinnaam hebt moet je jouw website ook ergens hosten zodat de mensen er toegang tot kunnen krijgen. De meeste registrars bieden ook hostingdiensten aan. Bij elke hostingfirma zijn er altijd verschillende formules mogelijk. De bandbreedte en opslagruimte zijn de twee belangrijkste factoren die je moet vergelijken als je een hostingpakket kiest. Als je een statische website hebt kun je kiezen voor een starterspakket met minder opslag en bandbreedte. Voor een dynamische website zoals een webshop of een sociaal netwerk zal je meer opslag en bandbreedte nodig hebben om te kunnen voldoen aan de activiteiten die je gebruikers zullen uitvoeren.

    Kleine bedrijven kunnen starten met een geringe investering en hun hostingpakket uitbreiden in de toekomst als dit nodig blijkt. Als een website groeit of veel traffiek zal genereren is het soms nodig om op voorhand een grotere investering te maken.

  3. Design en Ontwikkeling:

    De kosten voor het ontwerp en de ontwikkeling van een website kan afhankelijk zijn van het feit of je gebruik maak van een in-house team of werkt met een externe professional zoals Way2Web, een webbureau in Antwerpen.

    Voor de ontwikkeling van een website kan je kiezen om alles zelf te doen met drag-and-drop websitesplatform zoals Weebly, te kiezen voor een CMS zoals WordPress of een volledig op maat gemaakte website te bouwen op basis van PHP of Javascript.

    Een website bouwen met een drag-and-drop websiteplatform vraag weinig of geen technische vaardigheden. Als je niet technisch bent aangelegd of je het niet kan veroorloven een ontwikkelaar in dienst te nemen kan dit misschien de beste oplossing zijn voor je. Deze gereedschappen automatiseren de meeste technische aspecten van het bouwen en onderhouden van een website. Maar je stoot wel op beperkingen als het aankomt op de flexibiliteit van je ontwerp of specifieke features die je wenst. Je moet voor jezelf uitmaken of dit voor jou dus de moeite waard is.

  4. Ontwikkeling op maat:

    Als je in je bedrijf een ontwikkelaar hebt met CMS-ervaring kan je ook hiervoor kiezen. Misschien heb je zelf al wel enige ervaring met het werken met een Content Managing System of heb je tijd/zin om hierover bij te leren? In ieder geval heb je dan meer controle over je website en kan je gemakkelijker nieuwe features toevoegen als je wenst.

    Website op maat

    Om een volledig op maat gemaakte website te bouwen heb je wel meer geavanceerde kennis nodig van technologieën zoals PHP en Javascript. Een ideale oplossing is om ontwikkelaars in te huren die over deze vaardigheden bezitten. Deze optie biedt je het meeste flexibiliteit en je kan eender welke eigenschap toevoegen aan je website die je wenst. Er zijn verschillende frameworks en platformen voor webontwikkeling beschikbaar om uit te kiezen. Veel platformen zijn voorzien van een module-systeem waar je met extensies extra functionaliteit kan toevoegen aan je site. Het is wel nodig om de kwaliteit, beveiliging, features en ondersteuning van deze modules goed te controleren. Indien je te maken krijgt met slechte ontwikkelaars kan hun slecht geschreven code zorgen voor het uitvallen van bepaalde functies of zelfs de integriteit van de hele website in gevaar brengen. Ga op zoek naar een goed team dat betrouwbare code schrijft.

  5. Onderhoud:

    In theorie moet je jouw website onderhouden door regelmatig een update uit te voeren van je CMS, software, frameworks en plug-ins. In de praktijk is het echter niet altijd even eenvoudig omdat je rekening moet houden met beveiligingsaspecten, patches en compatibiliteitsproblemen. Ook moet je bij het uitvallen van een server of bij beveiligingsproblemen beroep kunnen doen op een expert om je uit de nood te kunnen helpen. Naargelang hun budget kunnen kleine bedrijven ervoor kiezen om dit allemaal zelf uit te voeren of ze kunnen hiervoor in zee gaan met een bureau zoals Way2Web.

Een website is zoals een gerecht met vele bereidingswijzen en mogelijke ingrediënten. Er bestaat niet zoiets als een vaste prijs omdat veel afhangt van de functionaliteit waarnaar je op zoek bent. Indien je een website wil laten bouwen aan competitieve prijzen, contacteer dan Way2Web. Deze professionele experts

Ontvang meer nieuws in je inbox

Bedankt voor uw inschrijving


Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Een adviesgesprek houdt in:

1
Een inleidend gesprek
2
Een inleidend gesprek
3
Gratis advies
4
Een inleidend gesprek

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

Met jaren ervaring in het bereiken van resulaten zijn we een solide partner in het online succes van vele bedrijven.

Onze missie

Digitaal Bureau Way2Web streeft ernaar de perfecte balans te vinden tussen stijlvol design en slimme custom ontwikkeling. Het resultaat? Een creatieve website, applicatie of marketingcampagne die buzz genereert. Eén die uw bedrijf meer naamsbekendheid en loyale klanten oplevert en inkomsten genereert.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92