Hoe een webshop of online winkel opstarten?

Dus je hebt een fantastische productlijn die je wil verkopen, maar niet het kapitaal om een fysieke winkel op te zetten. Als je daarnaast ook nog eens miljoenen klanten verspreid over de wereld wil bereiken is online de manier om ervoor te gaan. De webtechnologie vandaag maakt het mogelijk om een volwaardige zaak te runnen vanuit het comfort van je eigen huis. Niettegenstaande is het toch een goed idee om evenveel moeite te steken in het starten van een online winkel als je zou doen bij enige andere zaak. Je hebt goede producten nodig, een unieke verkoopstandpunt, een gebruiksvriendelijke website en een solide marketingplan.
 

Professionele website


Er zijn verschillende aanpakken mogelijk bij het opzetten van een online winkel. Je moet je sterktes en beperlingen in voerweging nemen. Als je geen technische achtergrond hebt of niemand kent om je te helpen bij het echte technische werk, is het misschien beter om te kiezen voor een e-commerce platform dat populair is, goed ondersteund is, een goede gemeenschap rond zich heeft en knappe shops produceert. Op deze manier vermijd je dat je met programmeercode moet werken. Een gehost e-commerce platform zoals Shopify is een populaire oplossing dat je kan gebruiken om je webshop in geen tijd draaiende te hebben. Je kan uit verschillende plannen kiezen, zoals bijvoorbeeld het startersplan dat begint aan $30/maand en tot 100 producten kan bevatten. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals BigCommerce en Weebly. Je moet de mogelijkheden en prijzen van deze platformen bekijken om te zien wat het best aansluit bij jouw budget en soort producten.

Wil je echter meer controle over je webshop, gebruiksinterface en presentatie dan is het aangeraden om zelf je e-commerce site te hosten. Dit werkt ook beter om je eigen merk uit te bouwen. Het kan meer kosteneffectief zijn omdat je bijvoorbeeld transactie- en oplijstkosten kan vermijden. Je zal wel nog steeds verwerkingskosten van de betalingsgateway moeten betalen. Het nadeel is dat je er wel wat meer werk moet insteken. Je zal ook regelmatig de scripts van je winkelwagen moeten updaten om beveiligingsproblemen te vermijden.

We nemen je mee langs enkele belangrijke stappen die je moet nemen om succes te verkrijgen met je online winkel.

  1. Business Plan

    Online of fysiek, elke winkel heeft een businessmodel en –strategie nodig. Wanneer je je zakenplan opstelt is het belangrijk om enkele essentiële vragen te stellen: wat wil je verkopen, aan wie en op welke manier. Eens je jouw doelpubliek hebt  gedefinieerd is het belangrijk om het ‘unique selling point’ van je product, de concurrentie en opportuniteiten te begrijpen. Een solide businessplan moet dan ook rekening houden met de in- en uitstroom van geld als omzet en als kosten zoals productiekosten, logistiek, belastingen, salarissen, enz. Het is niet altijd eenvoudig om genoeg fondsen te genereren om een zaak te runnen en daarom is het belangrijk om de brandsnelheid van bestaande geldmiddelen te begrijpen en manieren te zoeken om deze te optimaliseren.

  2. Je zaak registreren

    Eens je zakenplan klaar is, is het tijd om de arena te betreden en een adres voor je webshop op het internet te bekomen. Dit gebeurt door het registreren van een domeinnaam voor je bedrijf en het aankopen van hostingruimte. Het is belangrijk dat jouw domeinnaam je merknaam of verkoopssector reflecteert. Volgens Woorank, de bekende aanbieder van online diensten, helpt dit je bij het verbeteren van je positie in Google Search.

  3. Een website bouwen

    Als je een online adres of een websitenaam hebt is de volgende stap het opzetten van de webshop. Layout en vormgeving zijn belangrijk voor elke winkel, online of offline. Alles moet gebruiksvriendelijk zijn, eenvoudig te navigeren en een goede gebruikservaring bieden. Een website heeft ook een onderdeel Ondersteuning nodig. Het bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid. Indien er problemen zijn moeten klanten eenvoudig je support team kunnen contacteren.

  4. Betalingen

    Na het opzetten van je online winkel kan je verdergaan met het opzetten van betalingen via een gateway die kredietkaarten accepteert, alsook andere systemen voor e-betalingen. Een webshop kan ervoor kiezen om een online handelaar te worden of een partnership aan te gaan mer een third-party handelaar. Dit omvat het hosten van een betalingsgateway op je website voor het afhandelen van directe betalingen. Eén van de aspecten die je in de gaten moet houden bij het opzetten van betalingen zijn de transactiekosten en ervoor zorgen dat er een beleid is indien er iets misgaat tijdens een betaling.

    Webshop starten

  5. Supply Chain

    Veel webshops gaan overkop door grote verliezen en klachten van klanten waar een slechte beheerde supply chain de oorzaak is. De supply chain omvat een netwerk leveranciers, logistiek, magazijnen en transport. Net zoals bij elke andere industrie is het belangrijk om een omlijnd netwerk van leveranciers en verkopers te hebben die je grondstoffen leveren en van afgewerkte producten voorzien. Kleine zaken met een beperkt aantal klanten starten meestal met third-party logistieke partners zoals FedEx of DHL. Wanneer je de logistiek opzet is het belangrijk om je beleid vast te leggen wat betreft leveringen en hun kost. Sommige winkels dragen de transportkosten zelf, terwijl anderen de leveringskosten doorrekenen naar hun klanten. Een andere methode is om een vaste kost te rekenen voor verzending ongeacht de grootte of bestemming van de levering. Je kan ook een hybride model gebruiken waarbij je de levering aanrekent tot een zeker bedrag en de verzending gratis maakt eens de bestelling een bepaald minimumbedrag overschrijdt.

  6. Promotie

    Wanneer je een fysieke winkel hebt hang je een uithangbord, verdeel je flyers in de buurt of adverteer je  op reclamepanelen in je omgeving. Maar een webshop heeft geen specifieke locatie of buurt. Met een webshop, die volledig digitaal is, speel je op een heel ander niveau. Eén van de beste methodes om online promotie te voeren is via sociale platformen zoals Facebook, Twitter en Instagram. Een andere mogelijkheid voor online marketing is het delen van content op blogs en het gebruikmaken van e-mail marketing. Dit zijn oplossingen voor lage budgetten die toch een aanzienlijke impact kunnen hebben op de online promotie van kleine zaken. Bedrijven met een groter budget kunnen betalen voor promotie via Facebook advertenties of je  kan je website ook promoten via Search Engine Advertising.

Indien goed uitgevoerd zijn er veel opportuniteiten om je webshop te laten uitgroeien tot een globaal bedrijf. Dit was een korte introductie tot het opzetten van een webshop. Indien je graag een exclusieve en creatieve webshop laat ontwikkelen contacteer dan Way2Web, een professioneel webbureau in Antwerpen.

Ontvang meer nieuws in je inbox

Bedankt voor uw inschrijving


Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Een adviesgesprek houdt in:

1
Een inleidend gesprek
2
Een inleidend gesprek
3
Gratis advies
4
Een inleidend gesprek

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

Met jaren ervaring in het bereiken van resulaten zijn we een solide partner in het online succes van vele bedrijven.

Onze missie

Digitaal Bureau Way2Web streeft ernaar de perfecte balans te vinden tussen stijlvol design en slimme custom ontwikkeling. Het resultaat? Een creatieve website, applicatie of marketingcampagne die buzz genereert. Eén die uw bedrijf meer naamsbekendheid en loyale klanten oplevert en inkomsten genereert.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92