Een korte uitleg over hoe Search Engine Advertising werkt

Met zoveel mensen op het internet vertrouwen om informatie te vinden, reviews te lezen en artikelen te kopen, voel je je misschien verloren als je online niet voldoende aanwezig bent. Een slechte online aanwezigheid kan je bedrijf overbodig maken en ervoor zorgen dat zelfs je trouwste klanten naar je concurrentie overstappen. Gelukkig is er een oplossing om je bedrijf de zichtbaarheid te geven die het nodig heeft. Eén van de meest effectieve strategieën hiervoor is SEA (Search Engine Advertising).

  1. Wat is Search Engine Advertising

    Search Engine AdvertisingSearch Engine Marketing (SEM) is het proces waarbij je het bezoekersverkeer op je website en jouw visibiliteit in zoekmachines verhoogt; door betalende (SEA) of niet-betalende (SEO) methodes. Onder Search Engine Advertising verstaan we onder meer sponsorship advertising, search text advertising, display ads, contextual advertising, enz…

    Eenvoudig gezegd omvat SEA alle methodes om via betaalde advertenties je website hoog te doen scoren in zoekmachines en meer bezoekers naar je website te leiden.

    Search Engine Marketing is belangrijk voor het succes van je zaak. Als het correct wordt uitgevoerd helpt online adverteren om jouw advertenties bij het juiste doelpubliek te laten terechtkomen. Je betaalt enkel wanneer iemand op jouw advertenties klikt (Pay per click / PPC) of wanneer je advertenties op het gewenste platform worden getoond (Cost per impression / CPM). Je advertenties worden ook op het gesponsorde deel van de zoekresultaten-pagina getoond.

    Veelvoorkomende synoniemen en begrippen rond Search Engine Advertising

    Om volledig te begrijpen wat de voordelen zijn van een samenwerking meteen  SEA Bureau, is het belangrijk dat je eerst begrijpt hoe betalende search marketing echt werkt.

    • Paid search ads
    • Paid search advertising
    • PPC
    • Cost-per-click
    • Cost-per-thousand impression
    • SEA
       
  2. Hoe werkt SEA?

    Betalende search marketing is een van de beste methodes om je bedrijf de constante stroom inkomend verkeer te geven via relevante zoekwoorden. Jouw advertenties worden getoond met een tekst die relevant is voor de zoekwoorden waarop een gebruiker zoekt. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘beste Samsung smartphones voor minder dan €500’ geeft Google verschillende resultaten. De bovenste 3 à 4 plekken in de resultaten worden ingenomen door advertenties en daaronder verschijnen de normale (organische) zoekresultaten.

    De gegeven resultaten zijn steeds relevant ten opzichte van de zoekopdracht van de gebruiker. Dit zorgt ervoor dat consumenten sneller geneigd zijn om op advertenties te klikken omdat het aansluit bij hun interesses. Hierop worden ze naar een landingspagina doorgestuurd van de adverteerder waar ze de specifieke informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

    Even terzijde: in SEA is het best te vermijden dat je bezoekers naar je homepage stuurt. Tenzij je natuurlijk maar één product verkoopt. In de andere gevallen is het beter om de gebruiker naar een landingspagina te sturen die exact bevat waar ze op gezocht hebben. Op die manier geef je hen weeral een stap minder en gaan ze een positievere ervaring hebben op jouw website.

    Jij zal als adverteerder worden aangerekend voor een klik als een consument op een van jouw gesponsorde advertenties klikt. De kost per klik varieert naargelang het zoekwoord waarbij jouw advertentie wordt getoond. Best maak je gebruik van de AdWords Keyword Planner service om de beste zoekwoorden te kiezen voor je advertenties.

    Het is aan te raden dat je niet halsoverkop te werk gaat, maar gebruik maakt van een Search Engine Advertising plan. Als je niet goed weet hoe dit allemaal te doen, kan je overwegen om professionele hulp hiervoor in te schakelen.

  3. Hoe een SEA plan opstellen?

    Een SEA plan kan je helpen om online adverteren gefocust te houden. Het zorgt ervoor dat je je prioriteiten niet uit het oog verliest. Hier zijn alvast de belangrijke aspecten waar je rekening mee dient te houden in je plan:

    Bovenstaande tips zijn essentieel bij het voorbereiden van je SEM plan. Echt volledig is deze lijst echter niet. Je dient steeds in de gaten te houden wat je concurrenten doen om daarop je plan bij te stellen

    • Doelpubliek: Je moet bepalen wie echt geïnteresseerd zal zijn in je producten/diensten en je marketing specifiek op hen afstemmen
    • Locatie: Toon je advertenties enkel in de regio’s waar je je producten of diensten kan aanbieden.
    • Budget: Wanneer je op zoekwoorden biedt moet je steeds rekening blijven houden met je budget. Je wil namelijk niet meer uitgeven dan je budget je toelaat.
    • Doelen: Je moet ook doelen stellen die aangeven wat je aan het eind van de dag wil bereikt hebben. Je doelen zorgen ervoor dat je niet afdwaalt van het pad en de beste methodes gebruikt. Het doel van een website kan bijvoorbeeld een van de volgende zijn: een contactformulier laten invullen, iemand laten inschrijven voor een event/webinar, iemand zich laten registreren op je site, een product laten aankopen, iemand een E-book laten downloaden...
    • Keywords: Bouw aan de hand van een keyword tool een lijst van sleutelwoorden die het meest relevant zijn voor je bedrijf en je niche. Blijf zoekwoorden testen en opnieuw testen om de beste sleutelwoorden te weten te komen.
    • Uitbreiden:Steun niet enkel op Google advertenties. Er zijn nog veel andere platformen die je kan gebruiken om je bereik te vergroten: LinkedIn advertenties, Facebook advertenties, YouTube advertenties, enz. Veel hangt af van je zaak en positionering...
    • Tracking: Volg de resultaten van je website op met gratis tools zoals Google Analytics.
       
  4. SEM Ad Auction

    Bij Search Engine Advertising is het niet de grootte van je budget dat van belang is. Alle advertenties worden geveild alvorens ze SEA Antwerpenbij zoekresultaten getoond worden. Elke keer als er een zoekterm wordt ingegeven bij Google vindt deze advertentie-veiling plaats. De waarschijnlijkheid dat je advertentie wordt getoond is afhankelijk van de zoekwoorden waar je op biedt. De belangrijkste factoren die hiervoor bepalend zijn, zijn je Quality Score en het maximum bod op sleutelwoorden.

    Hiermee rekening houdend is het natuurlijk essentieel om je zoekwoorden zorgvuldig te bepalen. Alhoewel je budget wel een rol speelt bij de score van je advertenties, speelt de kwaliteit van je advertenties ook een grote rol.

  5. Redenen waarom je website SEA nodig

    SEA is de beste manier om je producten bij potentiële kopers te krijgen. Ze trekken de aandacht van je doelpubliek op het juiste moment en ze zijn eenvoudig te implementeren. De resultaten zijn meetbaar en het is de beste manier om jouw merk opgemerkt te laten worden.

    Er zijn verschillende vormen van betalende Search Advertising waaruit je kan kiezen. Kies diegene die het meest aansluit bij je doelen. Het is steeds aan te raden om hiervoor professionals in te schakelen.

Ontvang meer nieuws in je inbox

Bedankt voor uw inschrijving


Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Een adviesgesprek houdt in:

1
Een inleidend gesprek
2
Een inleidend gesprek
3
Gratis advies
4
Een inleidend gesprek

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

Met jaren ervaring in het bereiken van resulaten zijn we een solide partner in het online succes van vele bedrijven.

Onze missie

Digitaal Bureau Way2Web streeft ernaar de perfecte balans te vinden tussen stijlvol design en slimme custom ontwikkeling. Het resultaat? Een creatieve website, applicatie of marketingcampagne die buzz genereert. Eén die uw bedrijf meer naamsbekendheid en loyale klanten oplevert en inkomsten genereert.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92