Wat is het belang van een mobiele applicatie?

Mobiele technologie heeft de manier waarop we vandaag zaken doen grondig veranderd. Of het nu gaat over multinationals, KMO’s, winkeliers, organisaties, reclame- en marketingbureaus; allemaal maken ze gebruik van de mogelijkheden van smartphones om hun klanten te bereiken en hun bedrijfsdoelen te verwezenlijken.

Het startte allemaal met de opkomst van het mobiele internet. Als reactie op deze evolutie begonnen veel bedrijven met de adoptie van een mobile-first strategie. Maar de trend gaat nu meer en meer richting het gebruik van apps. Mobiele applicaties kwamen sporadisch voor sinds 2000, maar de echte revolutie vond plaats met de lancering van de iPhone in 2007. Sindsdien zijn apps de belangrijkste manier geworden waarop men online consumeert. Volgens onderzoeken van analysebedrijven wordt 80% van de tijd online doorgebracht in apps en 20% in de browser. Nieuwe bedrijven nemen een technologische sprong voorwaarts en omarmen mobiele apps volledig. Ze slaan de browser over en gebruiken apps voor een dieper engagement met hun klanten en vele andere voordelen. Dit is geen gemakkelijkheidsoplossing maar een bewuste keuze aangezien er vele voordelen verbonden zijn aan het hebben van een mobiele app. Enkele van deze voordelen zijn:

  1. Nieuwe klanten aantrekken:

    Een mobiele applicatie is een bedrijfsportfolio die aantoont dat je firma toegewijd is aan nieuwe technologieën en verhoogt je geloofwaardigheid. Een goede mobiele applicatie met een doordachte interface bezorgt je gebruikers een betere ervaring en zorgt dat je hen beter aan je merk kan binden. Bovendien spreek je er de nieuwe mobiele generatie gebruikers aan en kan je hen bekend maken met je platform.

    Mobiele applicatie
     

  2. Targeting:

    Wanneer een klant een applicatie download geeft hij/zij de toestemming aan de applicatie om informatie over zichzelf te verzamelen, tenzij ze dit manueel beperken. Deze informatie helpt je een beeld te vormen van je gebruiker. Dit begint bij algemene informatie zoals het model smartphone (hardware fabrikant), het besturingssysteem (iOS of Android), de mobiele operator. Meer specifieke informatie omvat de locatie (via het IP-adres of GPS), geslacht, leeftijd, telefoongeschiedenis, e-mail en contacten (indien bijvoorbeeld ingelogd wordt met een Google account). Gebruikmakend van deze informatie kunnen bedrijven marketingcampagnes op maat aanbieden of aanbiedingen voor klanten zoals loyaliteitsprogramma's. Deze aanbiedingen kunnen zelfs gebaseerd zijn op locatie, geslacht of leeftijd.

     
  3. Engagement van klanten:

    Aangezien bedrijven toegang hebben tot zo veel data over hun klanten en hun gebruikspatronen kunnen ze ook hun technologie aanpassen om hun gebruikers beter van dienst te zijn. Ze kunnen een gezonde relatie opbouwen met een klant door een verbeterd engagement en een hogere retentiegraad. Een ander aspect van klantenengagement is de mogelijkheid om het hele proces te gaan personaliseren en zo de hele ervaring zo frictieloos mogelijk te maken voor hun klanten

  4. Communicatie:

    Smartphones zijn handig en mensen zijn geneigd hun telefoons vaker te controleren dan bijvoorbeeld e-mails of een website. Een mobiele applicatie helpt je klanten op elke plek en elk moment te bereiken. Bedrijven kunnen aankondigingen en aanbiedingen onmiddellijk tot bij hun klanten brengen via notificaties. Indien klanten een website moeten openen en daar inloggen bestaat de kans dat ze hun oorspronkelijke intenties laten varen. Maar omdat een mobiele applicatie de reactietijd dermate vermindert is het veel evidenter voor een klant om gewoon een app te openen en daarin een actie uit te voeren.

  5. Andere Diensten:

    Eens de klanten aan boord zijn kunnen bedrijven ook de interactie met hen aangaan via andere diensten zoals afspraakplanning, herinneringen, reservatiesystemen, 24/7 beschikbaarheid en verkoops- en ondersteuningsdiensten. Deze waardevolle diensten zorgen voor een betere retentie en kunnen enorm goed zijn voor de reputatie van je merk. Dit is in het bijzonder belangrijk voor B2B dienstverleners. Niet elke klant gaat uit zichzelf contact zoeken om feedback te geven over een dienst of om klachten te formuleren. De implementatie van een eenvoudige klachten- of feedbackmodule in je app kan een zeer nuttig gereedschap zijn om je diensten te verbeteren, ontevreden klanten tegen te gaan of snel in te spelen op mogelijke situaties.

  6. Betalingen:

    De wereld gaat volop digitaal en veel landen, zoals België, zien een enorme stijging in de adoptie van het digitaal betalen. Volgens onderzoeken betalen meer dan 80% van de klanten wel eens iets online. Mobiele applicatie kunnen een transactie nog eenvoudiger maken door middel van mobiele betalingen. Het zorgt er niet alleen voor dat er sneller betalingen komen van klanten, maar het stelt bedrijven ook in staat om aanko.

    Mobiele betalingen

  7. Omzet Genereren:

    Facebook starte oorspronkelijk als een sociaal netwerk om vrienden en familie over de hele wereld met elkaar te verbinden. Met de groei van zijn gebruikersaantallen maakte het bedrijf de stap naar adverteren en al snel groeide het uit tot één van de meest populaire advertentieplatformen. Een groot deel apps heeft advertenties lopen op dit platform en genereren omzet door Pay-Per-Click en Search Engine Advertising. Op deze manier kunnen bedrijven geld verdienen door mobiele advertenties of ze kunnen met hun marketingbudget ook zelf adverteren om hun app onder de aandacht te brengen.

Als je tot op vandaag nog niet serieus hebt nagedacht over de vooruitzichten van mobiele apps denk je misschien beter nog een tweede keer na. Mobiele apps hebben het potentieel om nieuwe klanten te bereiken in vele regio’s en zo je zaak te doen groeien. Apps zouden ontwikkeld moeten worden met heldere en intuïtieve gebruikersinterfaces zodat ze hun gebruikers een optimale gebruikservaring bieden en men zonder enige probleem moeilijke taken kunnen uitvoeren. Een app ontwikkelen is echter niet voldoende. Je moet ook weten hoe je jouw app best  in de markt zet en adverteert.

Dit is een gebied waar bedrijven nog groei kunnen realiseren als ze voldoende investeren en de focus leggen op een effectieve strategie om financiële resultaten te halen. Een mobiele app ontwikkelen is echter geen kinderspel. Het vraagt veel planning rond budgetten, design, features, productpositionering, marketing en je moet ervoor zorgen dat je de technologie goed begrijpt zodat je jouw applicatie veilig en duurzaam maakt.

Grote bedrijven met grote budgetten kunnen het zich permitteren om in-house een team te hebben dat een mobiele app bouwt en onderhoudt. Kleine en middelgrote ondernemingen bezitten echter deze luxe niet. Vanuit dit oogpunt biedt Way2Web applicaties op maat aan bedrijven. Het team experts bij Way2Web helpt je bij het hele levensproces van een app, van de planningsfase tot de ‘naverkoop’. Ze zijn er om je te begeleiden vanaf de eerste brainstorm-sessie. Een naadloze gebruikservaring is de som van vele factoren. Het vraagt niet enkel een knap ontwerp en user experience, maar ook een stabiele app die niet crasht en een veilige omgeving biedt.

De ontwikkelaars van Way2Web verzorgen app-ontwerpen die gebruiksvriendelijk zijn en een perfecte ervaring bieden ongeacht of de app native wordt ontwikkeld of via een emulator. Bel ons op +32 (0) 3 808 25 92 om samen te kijken hoe een mobiele app een meerwaarde kan betekenen voor jouw onderneming.

Ontvang meer nieuws in je inbox

Bedankt voor uw inschrijving


Terug naar overzicht

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Een adviesgesprek houdt in:

1
Een inleidend gesprek
2
Een inleidend gesprek
3
Gratis advies
4
Een inleidend gesprek

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

Gratis adviesgesprek

Waar sta je nu en waar wil je naar toe?

We bellen je zo snel mogelijk op om deze afspraak in te plannen.

Met jaren ervaring in het bereiken van resulaten zijn we een solide partner in het online succes van vele bedrijven.

Onze missie

Digitaal Bureau Way2Web streeft ernaar de perfecte balans te vinden tussen stijlvol design en slimme custom ontwikkeling. Het resultaat? Een creatieve website, applicatie of marketingcampagne die buzz genereert. Eén die uw bedrijf meer naamsbekendheid en loyale klanten oplevert en inkomsten genereert.

Contacteer ons

Stokerijstraat 72
2110 Wijnegem, Antwerpen
Belgium

T: 03 808 25 92